FIM Speedway Grand Prix ( Wrocław 30.08. 2025)
Velká očekávání předcházela předposlední závod letošní série Grand Prix o titul plochodrážního mistra světa v polské Wroclawi. Beznadějně vyprodaný Olympijský stadion byl svědkem dalšího pokračování souboje gigantů. Bartosz Zmarzlik, nebo Brady Kurtz. Nikdo jiný už do boje o trůn plochodrážního krále nezasáhne. Pro Poláka mluví větší zkušenosti i obrovská vyrovnanost, když pouze jednou se neprobojoval do finálové rozjížďky. Dravý australský nováček zas dokázal vyhrát tři poslední závody a ve Wroclawi navíc startoval v podstatě na domácí půdě, protože je jezdcem místní ligové Sparty. I z tohoto důvodů tak byla přízeň hlediště poměrně vyrovnaná.
Závod svým průběhem natěšené příznivce rozhodně nezklamal. Základní část vyšla lépe Zmarzlikovi, který neztratil ani bod a v dramatickém vzájemném souboji v devatenácté rozjížďce svého soka pokořil. Ten v průběhu večera ztratil ještě s krajanem Frickem, ale třináctibodové skóre i tak znamenalo přímý postup do finále. V něm tak zůstávalo vše zcela otevřené. Australan stojící v červeném povlaku na vnitřním kraji okraji oválu odstartoval nejlépe ze všech, zatímco domácí obhájce titulu vyjížděl z první zatáčky jako poslední. Zmarzlik se dokázal přes Bewleye a Holdera probojoval za záda přímého konkurenta, sebrat mu čtvrtou výhru v GP v řadě už ale nezvládl. Brady Kurtz tak se čtyřmi triumfy v řadě vyrovnal dvacet let starý rekord legendárního Tony Rickardssona. Bodový rozestup mezi oběma soupeři ale zůstal v celkové tabulce stejný, jako před wroclawským závodem. Dva body, které Zmarzlik druhým místem oproti Kurtzovi ztratil, totiž dokázal vybojovat třetím místem ve sprintu. Novinka letošní sezóny, která předchází vybraným závodům Grand Prix a ve kterém získá kvartet nejlepší čtyři až jeden bod. Dost možná, že právě zisky z odpoledních sprintů rozhodnou o světovém šampionu. Každopádně nás za dva týdny v dánském Vojensu čeká velkolepé vyvrcholení sezóny.
Smolný závod prožil náš jediný zástupce v seriálu Jan Kvěch. Po dvou bodech v první rozjížďce přišlo vítězství v té následující. Rozhodčí však na popud technického komisaře Kvěcha vyloučil, údajně pro nepovoleně připevněný výfuk. Protest nebyl našemu jezdci nic platný a tři body z dalších třech jízd znamenaly konec nadějí už po základní části. Škoda, protože osmibodový zisk by býval na semifinále bohatě stačil.
Nedařilo se bohužel ani Martinu Vaculíkovi, který sice jednu jízdu dokázal vyhrát, ale s celkovým ziskem čtyř bodů skončil hluboko v poli poražených.
( Text: Zdeněk Flajšhanz )